Mitä kotona voi tehdä koululaisen kanssa?

”Matematiikassa ei mikään taito tule eikä kypsy lapselle itsestään: tarvitaan aikuista ja sosiaalista vuorovaikutusta.”

Matematiikan oppiminen vaatii tarkkaavaisuutta, havainnointitaitoa ja hyvää työmuistia.

Kotona voi tehdä

  • Ohjataan lapsen huomiota lukumääriin: ”Kuinka monta...?”
  • palapelien tekemistä ja rakentelemista
  • luokittelua: lapsen omat tavarat ja lelut, keittiön tavarat järjestykseen (astianpesukoneen tyhjennys), jne.
  • keskustellaan tapahtuneista arjen asioista, viikonpäivistä, vuodenajoista, vuorokausirytmistä, käytetään käsitteitä eilen, tänään, huomenna, toissapäivänä, ylihuomenna, jne.
  • kiinnitetään huomiota kellonaikoihin ja kuluneeseen aikaan tai paljonko on aikaa vielä johonkin tulevaan
  • muistellaan tapahtumia, vaikkapa koulupäivää: Mitä teit...
  • vertaillaan esineitä (kokoa: pituutta, leveyttä, korkeutta, ohuutta, paksuutta; muotoa, materiaaleja, mitä samaa esineissä on, mitä erilaista niissä on, jos jokin on erilailla, onko muutos säännönmukaista, vastakohtia, jne.)
  • vertaillaan lukumääriä (arvioidaan, kummassako olisi enemmän, kummassa on silloin vähemmän, onko saman verran; lasketaan lukumääriä, paljonko enemmän ja paljonko toinen on silloin vähemmän)
  • annetaan lapselle aitoja arkikokemuksia, tehdään niistä havaintoja ja puhutaan niistä oikeilla käsitteillä
  • Käytetään oikeita käsitteitä, unohdetaan ”Ota se sieltä ja laita se tänne” –kieli: vanhemmat käyttävät tehostetusti puheessaan esineiden ja asioiden nimiä sekä suhde-, tila- ja sijaintikäsitteitä (edessä, takana, välissä, ylhäällä, alhaalla, vasemmalla, oikealla, jne.)
  • Kotiin voi hankkia/lainata kirjastosta vilinäkuvakirjoja (Missä smurffaa Välkky? yms.)
  • otetaan lapsi mukaan ruoanlaittoon ja leipomiseen: annetaan lapselle oikeita kokemuksia massoista (g, kg) ja tilavuuksista (dl, l), puhutaan, vertaillaan ja lasketaan kokkauksen ohessa 
  • otetaan lapsi mukaan remontointiin, pyörälenkeille yms. missä lapsi saa oikeita kokemuksia pituuksista (cm, m, km) 
  • haastetaan lasta arvioimaan massoja/tilavuuksia/pituuksia/aikaa: tunnustellaan kädessä esinettä, mietitään painaakohan tämä alle vai yli kilon, paljonkohan tarvitaan maitoa, kuinkahan pitkä matka käveltiin, kauankohan kestää...
  • otetaan lapsi mukaan pohtimaan raha-asioita, kun hän on haluamassa itselleen jotakin: opitaan, että rahamäärä on eri asia kuin rahan arvo (esim. 3 rahaa voi olla arvoltaan 3 sentin/15 sentin ja esim. 300e/1500e väliltä riippuen rahoista) ja kuinka monta senttiä tarvitaan yhteen euroon, mitä tarkoittaa vähän rahaa/paljon rahaa tai mikä on halpaa ja mikä kallista
  • pelataan yhdessä hyviä lautapelejä
  • hyödynnetään arjessa eteen tulevia laskutilanteita ja otetaan lapsi laskemaan
  • hyödynnetään tylsät automatkat tms. luppoajat ja luetellaan lukujonoja eteen- ja aina myös taaksepäin eri tavoin
    • yksitellen: 1, 2, 3, ....30 ja takaisin 30, 29, 28....
    • kaksittain: parilliset eteen ja taakse sekä parittomat eteen ja taakse ainakin 30/31 asti
    • viisittäin: 5, 10, 15....10 ja takaisin
    • kymmenen välein sataan asti ja takaisin
    • vaikeampi: kolmen välein 0, 3, 6, ....ainakin 30 asti ja takaisin
    • vaikeampi: neljän välein 0, 4, 8, ....ainakin 40 asti ja takaisin
      • tavoitellaan sujuvaa luettelua molempiin suuntiin
      • väliin jäävät luvut voi aluksi kuiskata tai taputtaa lukuja samalla, mutta

Minna Salminen, Anni Lampinen ja Tanja Mäenpää 

Kirjaudu jäsensivuille

Elli

Varga-Neményi -menetelmän mukaisien oppimateriaalien ja toimintamateriaalien hankintapaikka on ELLI Early Learning Oy.  

Näiden lisäksi opetuksessa käytetään monia pelejä ja materiaaleja, joita voi hankkia oppimisen monipuolistamiseksi ja tueksi.