”Matematiikassa ei mikään taito tule eikä kypsy lapsella itsestään. Matemaattisen ajattelun kehittymiseen tarvitaan aikuista ja sosiaalista vuorovaikutusta.”
VARHAISKASVATUS- JA ESIOPETUSIKÄISEN LAPSEN KANSSA KOTONA VOI TEHDÄ:
-
Ohjataan lapsen huomiota ympäristössä oleviin lukumääriin: ”Kuinka monta...?”
-
Tehdään palapelejä ja rakennellaan, myös valmiin mallin mukaisia rakennelmia.
-
Luokitellaan: lapsen omia tavaroita, leluja, keittiön ja kodin esineitä järjestykseen (astianpesukoneen tyhjennys, pyykin lajittelua, jne.)
-
Keskustellaan tapahtuneista arjen asioista, viikonpäivistä, vuodenajoista, vuorokausirytmistä käyttäen käsitteitä eilen, tänään, huomenna, syksyllä, aamulla, jne.
-
Vertaillaan esineiden ominaisuuksia: kevyt, painava, iso, pieni, korkea, matala, jne. Vertaillaan esineiden samanlaisuutta ja erilaisuutta sekä etsitään vastakohtia.
-
Vertaillaan lukumääriä käyttäen käsitteitä yhtä monta, enemmän ja vähemmän.
-
Arjen tilanteissa käytetään oikeita suhde- ja sijaintikäsitteitä: edessä, takana, välissä, ylhäällä, alhaalla, vasemmalla, oikealla, ennen, jälkeen, jne.
-
Pelataan yhdessä hyviä lautapelejä.
-
Muistellaan tapahtumia, vaikkapa viikonlopun, kesäloman tai eskaripäivän aikana tapahtuneiden asioiden järjestystä.
-
Keskustellaan kuvakirjojen kuvista: lasketaan lukumääriä, vertaillaan ominaisuuksia, etsitään samanlaisia ja erilaisia asioita, käytetään suhde- ja sijaintikäsitteitä, jne.
-
Annetaan lapselle aitoja arkikokemuksia, tehdään niistä yhdessä havaintoja sekä käytetään asioista, esineistä ja tapahtumista oikeita käsitteitä ja nimityksiä.
Matemaattisten taitojen oppiminen vaatii tarkkaavaisuutta, havainnointitaitoa ja hyvää työmuistia.
Anni Lampinen & Minna Salminen