Mitä kotona voi tehdä esiopetusikäisen lapsen kanssa?

”Matematiikassa ei mikään taito tule eikä kypsy lapsella itsestään. Matemaattisen ajattelun kehittymiseen tarvitaan aikuista ja sosiaalista vuorovaikutusta.” 

VARHAISKASVATUS- JA ESIOPETUSIKÄISEN LAPSEN KANSSA KOTONA VOI TEHDÄ:

  • Ohjataan lapsen huomiota ympäristössä oleviin lukumääriin: ”Kuinka monta...?”

  • Tehdään palapelejä ja rakennellaan, myös valmiin mallin mukaisia rakennelmia.

  • Luokitellaan: lapsen omia tavaroita, leluja, keittiön ja kodin esineitä järjestykseen (astianpesukoneen tyhjennys, pyykin lajittelua, jne.)

  • Keskustellaan tapahtuneista arjen asioista, viikonpäivistä, vuodenajoista, vuorokausirytmistä käyttäen käsitteitä eilen, tänään, huomenna, syksyllä, aamulla, jne.

  • Vertaillaan esineiden ominaisuuksia: kevyt, painava, iso, pieni, korkea, matala, jne. Vertaillaan esineiden samanlaisuutta ja erilaisuutta sekä etsitään vastakohtia.

  • Vertaillaan lukumääriä käyttäen käsitteitä yhtä monta, enemmän ja vähemmän.

  • Arjen tilanteissa käytetään oikeita suhde- ja sijaintikäsitteitä: edessä, takana, välissä, ylhäällä, alhaalla, vasemmalla, oikealla, ennen, jälkeen, jne.

  • Pelataan yhdessä hyviä lautapelejä.

  • Muistellaan tapahtumia, vaikkapa viikonlopun, kesäloman tai eskaripäivän aikana tapahtuneiden asioiden järjestystä.

  • Keskustellaan kuvakirjojen kuvista: lasketaan lukumääriä, vertaillaan ominaisuuksia, etsitään samanlaisia ja erilaisia asioita, käytetään suhde- ja sijaintikäsitteitä, jne.

  • Annetaan lapselle aitoja arkikokemuksia, tehdään niistä yhdessä havaintoja sekä käytetään asioista, esineistä ja tapahtumista oikeita käsitteitä ja nimityksiä.

Matemaattisten taitojen oppiminen vaatii tarkkaavaisuutta, havainnointitaitoa ja hyvää työmuistia.

Anni Lampinen & Minna Salminen 

Sivustollamme käytetään evästeitä