Oppilas omaa matematiikkaansa rakentamassa opettajan ohjaamana

Oppilas omaa matematiikkaansa rakentamassa opettajan ohjaamana 

Pirjo Tikkanen toimitti vuonna 2011 Varga-Neményi ry:n kesäseminaarijulkaisun.

Julkaisun teema on oppilaslähtöisyys, kuten Varga—Neményi – menetelmän periaatteiden periaate on taata oppijan ajattelulle parhaat mahdolliset opetukselliset ratkaisut. Aikoinaan Tamás Varga (1971b) kehotti opettajia harkitsemaan pedagogisesti verbalisointia eli kielentämistä. Sitä viivytetään, jotta hitaillakin oppilailla olisi tilaisuus itse kokea keksiminen eikä vastaanottaa valmista kielellistä ilmausta. Viivytetty verbalisointi auttaa ideaa kypsymään. Kolmanneksi on motivoivaa yrittää päästä selville salaisuudesta, jonka oppilas tietää, mutta ei jaa sitä toisten kanssa. 

Sivustollamme käytetään evästeitä