Kirjoittaja Anni Lampinen 

 

Varga–Neményi menetelmä poikkeaa perinteisestä opetustavasta 

Määritelmälähtöinen aukeamapedagogiikka   

Määritelmälähtöisellä matematiikan opetustavalla on pitkät perinteet suomalaisessa opetuskulttuurissa. Sitä toteutetaan niin sanottuna aukeamapedagogiikkana. Opettaja opettaa uuden asian antamalla toimintamallin, jota hän havainnollistaa haluamallaan tavalla käyttäen esimerkiksi kuvia, ehkä digitaalista animaatiota tai toimintamateriaaleja. Oppilaat harjoittelevat annettua ratkaisutapaa tekemällä oppikirjan perusaukeman tehtäviä. Mekaanisen laskemisen jälkeen siirrytään sanallisiin tehtäviin, jotka ratkeavat opeteltavalla laskutoimituksella: jos opetellaan yhteenlaskua, laskut ratkeavat yhteenlaskulla...

Sivustollamme käytetään evästeitä