”Matematiikassa ei mikään taito tule eikä kypsy lapsella itsestään. Matemaattisen ajattelun kehittymiseen tarvitaan aikuista ja sosiaalista vuorovaikutusta.” 

VARHAISKASVATUS- JA ESIOPETUSIKÄISEN LAPSEN KANSSA KOTONA VOI TEHDÄ:

  • Ohjataan lapsen huomiota ympäristössä oleviin lukumääriin: ”Kuinka monta...?”

  • Tehdään palapelejä ja rakennellaan, myös valmiin mallin mukaisia rakennelmia.

  • Luokitellaan: lapsen omia tavaroita, leluja, keittiön ja kodin esineitä järjestykseen (astianpesukoneen tyhjennys, pyykin lajittelua, jne.)

  • Keskustellaan tapahtuneista arjen asioista, viikonpäivistä, vuodenajoista, vuorokausirytmistä käyttäen käsitteitä eilen, tänään, huomenna, syksyllä, aamulla, jne.

  • Vertaillaan esineiden...

”Matematiikassa ei mikään taito tule eikä kypsy lapselle itsestään: tarvitaan aikuista ja sosiaalista vuorovaikutusta.”

Matematiikan oppiminen vaatii tarkkaavaisuutta, havainnointitaitoa ja hyvää työmuistia.

Kotona voi tehdä

  • Ohjataan lapsen huomiota lukumääriin: ”Kuinka...

Sivustollamme käytetään evästeitä.

Voit estää niiden käytön oman selaimesi asetuksista, mutta osa siuvston toiminnoista ei ole silloin käytössä. Lisätietoja käyttöehdoissamme

Sulje ilmoitus